Porsche arrenca motors de la major OPV europea des de Glencore

Tot llest per a la major sortida a Borsa a Europa en més d’una dècada. En un any infaust per a les sortides a Borsa, Porsche aspira a espantar les turbulències que sobrevolen el mercat i debutar, si no hi ha cap impediment d’última hora, aquest dijous 29. Una operació amb la qual el fabricant de cotxes de luxe espera recaptar en el mercat fins a 9.400 milions d’euros, la major des que Glencore va debutar en Borsa en 2011.

En un exercici en el qual la guerra a Ucraïna i la crisi energètica derivada d’ella han disparat la volatilitat del mercat i forçat als bancs centrals a elevar amb força els tipus per a aplacar a la inflació, l’estrena de Porsche donarà aire fresc al mercat de M&A. Fins a agost, segons càlculs de Bloomberg, les empreses que han fet el salt a la Borsa europea només han captat 10.000 milions d’euros, un 83% menys que un any abans.

El grup Volkswagen, amo de Porsche, donarà avui dimecres el preu del debut després de fixar una banda de preus d’entre 76,5 i 82,5 euros per a la seva filial. De situar-se en la part alta, Porsche estaria valorat en fins a 75.157 milions. D’antuvi, la cotització de les accions de Porsche en el mercat gris ha arribat a situar-se un 17% per sobre de la part alta de la forqueta de preus.

Segons avança Bloomberg, el preu se situarà en la part alta, els 82,5 euros per acció, gràcies a que els bancs coordinadors cobriran amb escreix l’oferta de títols. De confirmar-se, Porsche començaria a cotitzar amb un PER (nombre de vegades en els quals el benefici està contingut en el preu de l’acció) de 16,5 vegades.

No obstant això, són diverses les signatures d’anàlisis que es mostren cauteloses amb la valoració que aconseguirà l’empresa en Borsa. Quest considera que la seva capitalització se situarà entre els 48.000 i els 50.000 milions d’euros i els experts d’HSBC la col·loquen entre els 44.500 milions i els 56.900 milions d’euros. En canvi, des de Jefferies es mostren optimistes i confien que “la OPV de Porsche tingui un preu molt alt, si no lleugerament per sobre del rang establert”.

“El moment de la OPV és difícil, ja que el mercat europeu en general és probable que segueixi sota pressió, donada la preocupació per l’estancament del creixement”, va dir Esty Dwek, director d’inversions de Flowbank, que afegeix que “està per veure si és suficient per a revertir l’actual sentiment negatiu, però aporta una mica d’aire fresc”.

El gegant suís de les matèries primeres Glencore va fer el salt a la Borsa en 2011 en una operació en la qual va col·locar 10.000 milions de dòlars i va aconseguir una capitalització de 59.200 milions de dòlars. Per al seu debut, Glencore va fixar el seu preu d’estrena en els 530 penics, un nivell que ha trigat 15 anys a recuperar, atès que fins el mes de juny passat no havia aconseguit situar-se per damunt. El ral·li que registren les matèries primeres enguany ha permès al gegant suís revaloritzar-se un 23%.

Més enllà de l’expectativa sobre l’estrena de Porsche, el mercat mira de reüll la possibilitat que el seu debut sigui un revulsiu per a altres companyies que estan a l’espera de fer el salt als parquets europeus. Entre les més esperades estan Plenitude, filial d’energies renovables de la petroliera italiana Eni, i Nucera, filial de Thyssenkrupp dedicada a la electrolisis, un dels mètodes preferits per la indústria per a l’extracció d’hidrogen.

Per a l’estrena de Porsche, el grup VW ha dividit les accions de la seva filial, de manera que hi haurà un 50% de títols ordinaris, que no sortiran a Borsa, i un altre 50% d’accions preferents, que no compten amb dret de vot. D’aquestes últimes, sortiran a Borsa un 25%, la qual cosa fa un total de 113.875.000 títols, les quals poden ser adquirides per grans inversors institucionals, però també per detallistes d’Espanya, Itàlia, Alemanya, França, Àustria i Suïssa.

Fins al moment, el fons d’inversió de Qatar (QIA), el fons sobirà de Noruega Norges Bank, T. Rowe Price i ADQ, s’han compromès a comprar accions de la marca per un valor de fins a 3.675 milions. Cotitzaran sota el símbol 911 en la Borsa de Frankfurt, en homenatge a l’icònic model de Porsche.

Post A Comment