Les tecnològiques esborren els guanys de la pandèmia amb l’alça dels tipus

Les caigudes en Borsa estan sent generalitzades. Les pujades de tipus i els temors de recessió estan fent mossa en els mercats, però són les empreses tecnològiques les que més estan sofrint. Aquestes signatures, que en els moments més durs de la pandèmia van aconseguir resistir amb major folgança, veuen ara com els seus ingressos i els canvis en els hàbits de consum estan passant factura al seu model de negoci. El Nasdaq retrocedeix un 29,1% en el que va d’any, caigudes que des dels màxims històrics registrats al novembre de 2021 s’amplien al 30,9%. Aquestes retallades retornen a l’índex als nivells previs a l’esclat de la pandèmia.

A diferència de l’esdevingut durant la crisi de les puntocom, en aquesta ocasió les caigudes no obeeixen a una burxada de la bombolla. Els descensos s’expliquen en gran manera perquè les signatures tecnològiques són les més sensibles a l’alça de les taxes. “El Nasdaq està integrat per moltes companyies de les catalogades com de creixement, especialment de sectors com el tecnològic o el biotecnològic, signatures que es beneficien dels baixos tipus d’interès”, remarca el director d’anàlisi de Link Securities.

Una part important de les valoracions d’aquestes cotitzades es calculen amb les previsions d’ingressos, que perden valor en un escenari de tipus a l’alça. A la pèrdua de valor dels ingressos se suma el fet que amb la finalitat de les restriccions i la volta de la normalitat els resultats de les grans tecnològiques dels EUA han perdut part de la lluentor reeixida amb el Gran Confinament.

Amazon, el gegant de la distribució en línia, és el millor exemple d’aquest corrent. La companyia va inaugurar l’any amb les primeres pèrdues des de 2015, uns números vermells que s’han anat ampliant a mesura que passava l’exercici fins a aconseguir els 5.872 milions de dòlars (uns 5.941 milions d’euros) en els sis primers mesos de 2022. La raó que explica els seus números vermells no es deu exclusivament a la volta a la normalitat. L’alça dels preus en un entorn de crisi energètica s’ha traduït en un substancial increment dels costos. La companyia assegura que està prenent les mesures per a solucionar aquests problemes i millorar la productivitat de la seva xarxa de distribució. A pesar això, en el que va d’any Amazon es deixa un 27,4% en Borsa i posa fi a set exercicis consecutius a l’alça durant els quals l’acció de la companyia s’ha revaloritzat un 680%.

En la mateixa línia es mou Netflix. La plataforma de streaming que va saber treure partit de la tendència de quedar-se a casa té el repte ara de posar fi a la pèrdua de subscriptors per primera vegada en una dècada. Al llarg de l’any l’empresa abandona el seu tron de plataforma amb més usuaris, un lloc que ha passat a estar ocupat per Disney+. Només en 2022 els seus títols cedeixen un 60% en Borsa.

D’altra banda, Apple, que en els primers sis mesos va aconseguir sobreposar-se amb una venda rècord d’iPhone, s’ha vist obligada fa unes setmanes a fer marxa enrere en els seus objectius de venda de nous dispositius l’any. L’escassetat de semiconductors i una menor demanda en un escenari de recessió posen en escac el seu lideratge d’empresa més valuosa. La seva capitalització ronda els 2.378 milions d’euros enfront dels 2.139 milions de la petroliera Aramco, signatura que s’està veient afavorida per l’alça del preu del cru. En l’exercici, Apple retalla un 17,3%.

Post A Comment