Estafes en línia: alternatives per a evitar la creixent amenaça del ciberfraude en els pagaments

Espanya està entre els 20 països del món més afectats per la recepció de correus maliciosos, com el phishing. En 2020, any de l’esclat del Covid-19, que va accelerar les operacions per internet pels confinaments, més del 50% de les empreses espanyoles van ser objecte de ciberatacs, caient moltes en el parany de facilitar dades sensibles i sofrint estafes. Així mateix, en els últims mesos molts clients bancaris s’han vist afectats per intents de frau en línia. Els ciberdelincuentes tracten de robar informació personal, dades de targetes de pagament i credencials d’accés.

Considerat com una mena d’enginyeria social, el phishing es produeix quan els delinqüents atreuen a les víctimes perquè obrin correus electrònics i missatges de text enganyosos, la qual cosa els permet apropiar-se de dades de targetes personals, credencials de Bizum i informació bancària. Aquesta informació robada se sol vendre després en els mercats delictius de la darknet o deep web, perquè altres estafadors la utilitzin per a realitzar compres no autoritzades amb targetes de pagament o per a suplantar identitats.

En el món dels ciberdelictes, les dades de les targetes són una mercaderia molt cotitzada. S’estima que es venen entre 25 i 240 dòlars (22 i 220 euros).

Segons el sector dels pagaments, s’espera que les pèrdues derivades del frau amb aquesta mena de targetes aconsegueixin els 34.660 milions de dòlars (31.750 milions d’euros) en 2022. El 80% d’aquestes pèrdues s’atribueixen al frau amb targeta no present (CNP), un tipus d’estafa en la qual la targeta física no intervé en el procés de compra, com per exemple en les compres en línia o per telèfon.

L’empresa lituana de pagaments Kevin ofereix ara en el mercat espanyol una solució a aquests problemes de seguretat. Proporciona una nova infraestructura tecnològica al sector dels pagaments i permet als proveïdors de productes i serveis aprofitar els avantatges dels pagaments de compte a compte (A2A) habilitats per el open banking (pràctica de compartir a tercers informació financera de manera digital, segura i en les condicions que els clients aproven). Aquests pagaments són molt resistents al frau, no sols perquè fan ús de l’autenticació multifactorial (SCA) que ja exigeix l’aplicació bancària dels clients, sinó també perquè eliminen la necessitat d’utilitzar repetidament les targetes en comprar en línia.

“La introducció repetida en línia de les dades de les targetes de pagament, ja sigui a través de llocs web autèntics o fraudulents, augmenta el risc que la informació personal i bancària es vegi compromesa. Les avançades característiques de seguretat de la infraestructura que ofereix Kevin són el pilar de la nostra innovació. Per això, oferim a les empreses solucionis de pagament totalment compatibles amb la PSD2 i la SCA, garantint la tranquil·litat tant dels comerciants com dels seus clients”, afirma el country manager de Portugal i Espanya en la companyia.

Els experts del sector prediuen que en 2023 els pagaments A2A representaran el 20% de tots els pagaments del comerç electrònic, superant a les solucions nacionals i a les targetes de crèdit i dèbit.

IBM va presentar recentment IBM z16, el primer sistema que ofereix intel·ligència artificial (IA) en temps real i seguretat quàntica per al processament de transaccions a gran escala per a càrregues de treball de missió crítica, com a targetes de crèdit, atenció mèdica i transaccions financeres. Està dissenyat específicament per a ajudar a protegir contra les futures amenaces que podrien utilitzar-se per a trencar les tecnologies d’encriptació actuals. Pot processar 300.000 milions d’operacions d’inferència per dia amb només un mil·lisegon de latència, la qual cosa permetrà que els bancs puguin detectar el frau en temps real.

Les noves capacitats d’IBM z16 generaran nous casos d’ús en diferents indústries, com l’aprovació de préstecs de manera segura i ràpida o modelar millor el risc contra el frau i el robatori en comerços minoristes.

Per part seva, Banc Santander i Factum han llançat Cyber Guardian, una nova solució perquè les pimes puguin defensar-se de les amenaces del món digital i enfortir la protecció del seu negoci.

MÉS GARANTIES PER Als USUARIS

Identificació biomètrica. Veritran, líder a nivell global en desenvolupament low-*code, ha anunciat una aliança estratègica global amb Innovatrics, proveïdor internacional independent de solucions biomètriques de confiança. D’aquesta manera, més empreses de tot el món tindran accés a solucions de biometria, que es troben posicionades com les més ràpides i precises pel que fa a identificació d’empremtes dactilars i reconeixement facial. Aquest últim ha demostrat ser una eina efectiva per a prevenir el frau i garantir que només els usuaris legítims tinguin accés a informació sensible. Això ajudarà a mantenir als seus usuaris segurs, garantint que puguin confirmar fàcilment la seva identitat i brindant-los les verificacions necessàries.

Microempreses. Els pagaments efectuats amb targetes continuen creixent. En 2021, un 48,5% de les vendes es van realitzar amb aquest mitjà de pagament, la qual cosa suposa un increment de 3,6 punts percentuals en comparació amb 2017, segons l’últim Baròmetre de Mitjans de pagament en Microempreses de Mastercard, que analitza l’acceptació del pagament electrònic en les empreses que facturen fins a 2 milions d’euros. Revela que el 14,4% de les microempreses espanyoles disposa d’un dispositiu TPV virtual amb el qual facilitar les compres en línia. Es tracta d’una funcionalitat que ha crescut un 9% en quatre anys. D’altra banda, gairebé la meitat (el 49,8%) afirma tenir un TPV físic, un 8% més que en 2017.

Post A Comment