El negoci dels cromos

Oblideu-vos de les tecnològiques, del Bitcoin o de les accions meme. Un crom de Michael Jordan de l’any 1986 és una alternativa d’inversió que pot competir amb un fons cotitzat lligat a l’S&P 500. Inversors i col·leccionistes per igual van pujar el 2020 a l’onada de la febre pels adhesius vintage, transformant el que era un passatemps infantil a una classe d’actius alternativa. Aquest any, la venda d’aquestes estampes es va disparar un 142% a la plataforma eBay. Avui dia, aquest mercat ha transcendit el pati del col·legi i ha arribat a grans cases de subhastes com Sotheby’s, on un crom exclusiu pot generar una fortuna per als més afortunats.

El mercat secundari dels cromos esportius als EUA és el més gran del món, i el 2022 l’índex PWCC 500, que rastreja el comportament de les vendes de targetes col·leccionables esportives emeses abans del 2000, va oferir més rendibilitat que l’S&P 500. No obstant això, el negoci varia significativament a banda i banda de l’Atlàntic. A Espanya, és un entreteniment informal. Els seus epicentres a Madrid són al Rastre i la Plaça de Quintana, on cada diumenge un centenar de persones —inclosos nens amb samarretes del Reial Madrid, avis i friquis col·leccionistes— es reuneixen amb les llibretes plenes d’estampes per vendre i intercanviar els seus jugadors favorits . Els fitxatges estrella solen ser els mateixos cada setmana: Messi, Ronaldo, o Mbappé, i en casos més rars, una vella targeta de Pelé o Maradona. A la plataforma eBay, una figureta de Vinícius Júnior pot arribar poc més de 59 euros.

Als EUA i la resta d’Amèrica del Nord, la inversió en un jugador s’ha convertit en un negoci amb moviments de més de sis dígits, atraient l’atenció de gegants de la inversió com Blackstone. El 2021, el fons va adquirir Certified Collectibles Group, una de les principals firmes d’autenticació d’aquests actius. El procés de verificació, clau en la compravenda, és llarg i exhaustiu. Aquestes firmes qualifiquen els cromos en brut sobre una escala de deu, basada en quatre factors principals: centrat, cantons, vores i superfície.

.

PAEPVDRXNVFWZOLLCNAJYTNXQY - El negoci dels cromos
Un crom en perfecte estat de Mickey Mantle a la casa de subhastes.

Els grans guanyadors en aquest joc no solen ser les estrelles futbolístiques, sinó les llegendes del bàsquet o els pesos pesants del beisbol. Per exemple, la targeta de Honus Wagner, un jugador dels Pittsburgh Pirates el 1909, es va vendre a Goldin Auctions per 7,2 milions de dòlars (6,6 milions d’euros) el 2022. A les subhastes setmanals de Goldin Auctions, entre els cromos més cars sempre en destaca un de Mickey Mantle, el mític jugador dels New York Yankees. La setmana passada va obtenir 33 licitacions de fins a 4.500 dòlars (4.156 euros). Aquesta imatge del 1952 es considera un baròmetre del mercat i no ha perdut valor en els darrers quatre anys, segons la consultora de col·leccionisme Altan Insights.

Alguns cromos tenen tant de valor que intermediaris com JM Bullion, un prestador online d’or i plata, han començat a permetre als seus clients utilitzar-los com a garantia per obtenir un préstec. També hi ha Alt Lending, un servei ofert pel mercat de cromos Alt XYZ, que permet demanar prestats un mínim de 10.000 dòlars (9.235 euros) contra els teus cromos. Per optar al préstec, els cromos han de ser verificats per Professional Sports Authenticator o Beckett Grading Services.

Panini I Fanatics: dUEs carEs del crom

Només dues companyies dominen el mercat de les estampes col·leccionables. La italiana Panini ha liderat el món dels cromos de futbol espanyols des del 1961, però als EUA ha sorgit un competidor gegant en pocs anys: Fanatics. Aquesta empresa amb seu a Florida ha aconseguit acaparar les llicències de la NBA, la NFL i l’MLB en un parell d’anys. L’èxit de Fanatics ha col·locat el seu conseller delegat, Michael Rubin, al Bloomberg Billionaires Index.

Lluís Torrent, al capdavant de Panini Espanya des del 1979, aclareix que el mercat europeu és molt diferent del nord-americà. El 2023, Panini va facturar 100 milions d’euros i va vendre 41 milions de sobres d’estampes de LaLiga. Tot i això, Torrent no veu valor en el crom com a classe d’actiu: “Des del punt de vista europeu, és una solemne ximpleria; no hi donem cap importància. Estem parlant de 41 milions de sobres. Quants cromos de Vinícius estan escampats per la geografia espanyola?”.

Panini, a la calor de la febre inversora als Estats Units, va intentar entrar al negoci d’inversió fa tres anys, cosa que Torrent considera “un veritable fracàs” per a l’empresa. “El crom històricament neix a Europa. I Europa té una manera de ser que no té res a veure amb el producte nord-americà”.

EJG3UDBJGVAAJHGO6J4J4E6DEM - El negoci dels cromos
Mercat de cromos.

Tot i això, el mercat dels cromos esportius a l’altra banda del toll no és el mateix que durant el seu auge el 2020. El Card Ladder 50, l’índex que mesura el preu de 50 de les targetes més valuoses, s’ha desplomat un 12% en els darrers tres mesos. A més, les vendes de sis dígits són cada cop més escasses, havent caigut un 55% el 2023, segons Altan Insights. Als fòrums sobre cromos, un usuari de Reddit, que es va identificar com a banquer corporatiu, va confessar la seva intenció de deixar la banca per vendre cromos en línia. Un altre usuari li va respondre: “No podries haver triat un pitjor moment per vendre cromos. El mercat està en declivi cada setmana, i ho passaràs malament”.

13e024f8b10199f58e47f596e2b28d99?s=300&d=mm&r=g - El negoci dels cromos
Capafons & Cia. S.L.