El 72% de les sortides a Borsa dels últims 10 anys perd diners

La decisió de les empreses de sortir a Borsa no és fútil i més a Espanya, on prima la tradició d’obtenir finançament bancari enfront de la captació de liquiditat en el mercat, bé a través del mercat de deute o d’accions, malgrat els esforços que realitzen Govern, CNMV i BME. Algunes de les empreses que busquen cotitzar en el parquet aspiren a posar en valor els seus projectes, i opten per col·locar una part del capital en Borsa, mentre que unes altres aspiren a captar finançament per a executar els seus plans de negoci. Objectius tots dos que, això sí, no garanteixen que els inversors que acudeixin a una oferta pública de venda (OPV) aconsegueixin treure rendiment a l’invertit.

D’entre les 25 empreses que han debutat en el parquet espanyol en els últims 10 anys –exclosos els valors que han deixat de cotitzar–, només set: Cellnex, Aena, Acciona Energia, Coca-Cola EP, Global Dominion, Endesa i Merlin registren una rendibilitat positiva des de la seva estrena, i més en concret, des del preu que van marcar per a la seva sortida a Borsa.

Per a un inversor institucional que adquirís títols de Cellnex en la sortida a Borsa de l’empresa al maig de 2015 (l’operació va mancar de tram per als inversors minoristes) la jugada ha estat mestra. L’empresa de torres de telefonia es dispara un 211% des del seu debut. Revaloració que s’ha vist frenada enguany, ja que el valor corregeix un 14,8% després d’anotar-se un 12,6% en 2021 i un 37,5% i 94,9% en els dos anys anteriors.

En segona posició, però molt per darrere, se situa Aena. El gestor dels aeroports espanyols va debutar en Borsa al febrer de 2015 i des de llavors acumula una pujada del 112%. En aquest cas la seva col·locació sí que va comptar amb un tram dirigit especialment als petits inversors, d’un 15% del total.

Després d’ells, Acciona Energia, un de les últimes estrenes en la Borsa espanyola, avança un 59,9% des que comencés a cotitzar al juliol de 2021. La socimi Merlin, per part seva, entra en el grup d’estrenes en Borsa rendibles per la mínima, en aconseguir sumar un 4,7%.

Per contra, Talgo, prodestral Cash i Naturhouse són les estrenes estrellades dels últims deu anys segons l’actual cotització. El fabricant de trens perd 65,8% des de 2015.

Per la mínima cau OPDE del preu al qual va debutar fa dues setmanes escasses i situa la seva cotització en els 4.74 euros per títol, per sota dels 4,75 fixats en la seva estrena. En aquest cas, el supervisor del mercat espanyol, la CNMV, va alertar als petits inversors que poguessin estar interessats a acudir a l’estrena de OPDE que atenguessin acuradament els riscos reflectits en el fullet de la col·locació de la signatura d’energies renovables. El debut de OPDE era el primer des de 2015 amb un tram dirigit l’inversor retail i l’organisme presidit per Rodrigo Buenaventura va optar per pecar d’excés de prudència.

Cert és que els trams minoristes en les sortides a Borsa són una rara avis des de fa anys. Des de 2010 tan sols s’han produït cinc estrenes amb un apartat específic per a l’inversor retail: Aena, Bankia (fusionada amb CaixaBank), Banca Cívica (va cotitzar des de 2011 a 2012, quan va ser integrada en CaixaBank), la filial d’energies netes d’Enel, Enel Green Power (que es va estrenar en 2010 i va ser exclosa en 2016), i OPDE.

“Encertar amb el timing per a treure una companyia a Borsa és complicat”, reconeix Juan José Ferndández-*Figares, director del departament d’anàlisi de Link Securities. L’expert comenta que “després si a llarg termini les OPV van millor o pitjor depèn de moltes coses: cicle econòmic; com afecta est al seu sector d’activitat; èxit de la gestió de la companyia, que mai està assegurat; comportament general del mercat de valors…”.

SEQUERA EN EL MERCAT DAVANT LA FALTA DE VISIBILITAT

Operacions congelades. Amb l’alentiment econòmic en marxa a nivell global, els preus de l’energia disparats, problemes en les cadenes de subministrament, una inflació galopant i els bancs centrals en plena pujada de tipus per a contenir la inflació, des de KPMG reconeixen que “la falta de visibilitat fa molt difícil als inversors veure cap a on van les empreses i redueixen les valoracions de les companyies.” Una situació a la qual se suma la pèrdua d’atractiu per a les empreses.

Mercat espanyol. Més enllà de la sequera imperant en el mercat de sortides a Borsa a nivell global, en el cas espanyol plou sobre mullat. “Els nivells d’activitat en sortides a Borsa són baixos, però en els últims anys no hem tingut mai un mercat de OPV actiu”, comenten fonts de KPMG, que apunten a l’estrena d’Acciona Energia fa poc més d’un any com l’únic debut de rellevància en el mercat patri.

Post A Comment