Bogeria per el ‘bubble tea’

La cadena xinesa de te de bombolles i gelats, Mixue, va debutar aquest dilluns en la Borsa d’Hong Kong amb una impressionant pujada del 43% en el seu primer dia de cotització. La companyia va llançar més de 17 milions d’accions en la seva oferta pública de venda (OPV), recaptant 3.450 milions de dòlars hongkoneses (423,84 milions d’euros). Aquesta sortida a Borsa és la major de l’any a Hong Kong i una de les més reeixides en la història recent del mercat hongkonés. Al tancament de la jornada, Mixue va aconseguir una capitalització de 109.347 milions de dòlars hongkoneses (12.676 milions d’euros).

El creixement de Mixue ha estat vertiginós. Amb més de 45.000 botigues a tot el món, supera en nombre d’establiments a gegants com McDonald’s i Starbucks. A més de la seva forta presència a la Xina, la companyia opera a la regió d’Àsia-Pacífic, on Indonèsia i Vietnam generen el 70% dels seus ingressos internacionals. Segons un analista independent de Investory, la seva àmplia gamma de begudes —que inclou llimonades, te i cafè— li dona un avantatge competitiu sobre altres marques enfocades només en el te. Aquesta diversitat ha impulsat la seva popularitat, especialment entre estudiants universitaris, gràcies als seus preus accessibles, amb productes que ronden 1 dòlar d’Hong Kong (0,12 euros).

L’èxit de Mixue es basa en el seu model de franquícies: més del 99% de les seves botigues operen sota aquest esquema, permetent una ràpida expansió tant en grans ciutats com en localitats més petites. En 2023, el grup va vendre 7.400 milions de begudes, un 57% més que l’any anterior, segons Bloomberg.

No obstant això, la companyia enfronta desafiaments. L’expansió en grans ciutats podria veure’s limitada pels alts costos operatius i la intensa competència en un mercat on el preu és un factor clau. Ara com ara, la seva estratègia se centra en ciutats de segon i tercer nivell, on ha trobat un nínxol de consumidors sensibles al preu.

La història de Mixue va començar a la fi dels anys 90, quan Zhang Hongchao, llavors estudiant universitari, va obrir un lloc de begudes fredes en Zhengzhou, una ciutat de 13 milions d’habitants en el centre de la Xina. Una dècada després, el seu germà menor, Zhang Hongfu, es va unir al negoci. Avui, els germans Zhang són més rics que Howard Schultz, ex CEO de Starbucks, amb una fortuna combinada de 8.100 milions de dòlars, segons l’índex de milionaris de Bloomberg.

El te de bombolles, originari de Taiwan, es va popularitzar en els anys 80 i es caracteritza per la seva mescla de te amb llet o fruites i boletes de tapioca masticables. Altres companyies del sector que cotitzen en Borsa, com Nayuki Hòldings, Sichuan Baicha Baidao Industrial i Guming Hòldings, van tancar la jornada d’aquest dilluns amb pèrdues.

13e024f8b10199f58e47f596e2b28d99?s=300&d=mm&r=g - Bogeria per el ‘bubble tea’
Capafons & Cia. S.L.