Els fabricants d’avions en auge pels jets privats
Warren Buffett i la seva visió per als jets privats compartits
Què va veure Warren Buffett en 1998 per a apostar per una empresa de copropietat de jets privats? A través de Berkshire Hathaway, el llegendari inversor és amo de NetJets, el major operador d’avions privats del món. Més de 25 anys després, la seva aposta sembla més encertada que mai: la indústria dels jets compartits està en auge. En 2023 va aconseguir xifres rècord i des de 2020 ha crescut un 59%, segons la consultora especialitzada WingX. Només en 2024, els operadors de jets compartits van registrar prop de 700.000 vols, la major xifra en cinc anys.
L’enlairament del sector també es reflecteix en Borsa. Fabricants com a General Dynamics (que produeix els Gulfstream) i Bombardier han presentat sòlids resultats en el quart trimestre de 2024, anticipant una demanda de jets privats en màxims històrics. Deutsche Bank destaca que la copropietat d’aeronaus va créixer un 10% interanual i un 60% des de 2019, mentre que el negoci corporatiu de jets només va avançar un 13% en cinc anys. Citi subratlla l’èxit de Embraer, la divisió de jets del qual privats va disparar les seves vendes un 70% en l’últim any, aconseguint una cartera de comandes de 26.300 milions de dòlars. Sorprenentment, aquest segment ha crescut fins i tot més ràpid que el de defensa i seguretat, impulsat per l’augment de la despesa militar global.
Una nova era per als vols privats
El negoci ha aconseguit velocitat de creuer. El fons US Global Jets ETF, especialitzat en aquest mercat, s’ha disparat més del 55% en sis mesos, impulsat per les bones perspectives i una clientela d’alt poder adquisitiu que busca discreció. Segons Deutsche Bank, cada vegada més empreses i celebritats opten per avions compartits per a evitar el rastreig dels seus vols, una tendència que han seguit magnats com Bernard Arnault i Elon Musk. En 2022, l’amo de LVMH va vendre el seu jet privat després de la filtració dels seus trajectes en xarxes socials. Musk, per part seva, va arribar a prendre accions legals contra el hacker que rastrejava els seus moviments.
Un mercat en expansió
Els fabricants de jets estan veient l’impacte directe d’aquest auge. Citi ha millorat les seves previsions per a Bombardier, les accions de les quals han pujat un 62,8% en l’últim any, mentre que Embraer ha registrat una impressionant alça del 170%. En contrast, General Dynamics ha caigut un 10%, sent l’única gran empresa del sector que no ha aprofitat aquest repunt.
I quant costa volar en un jet privat compartit? Segons la companyia francesa Aeroaffaires, llogar un Cessna Citation Encore costa entre 3.500 i 4.000 euros per hora, mentre que un Gulfstream G200 supera els 6.000 euros. Per als qui prefereixen comprar, un Cessna Citation Mustang usat costa des de 1,25 milions de dòlars, mentre que un Bombardier Global 8000 nou aconsegueix els 81 milions.
Javier Barriga, CEO de iJet Aviation, explica que la copropietat sol involucrar entre dos i vuit inversors i cobreix tots els aspectes operatius, des de la tripulació fins al manteniment i la gestió de vols. En paral·lel, les empreses del sector continuen expandint-se: Flexjet ha tancat una comanda de 7.000 milions de dòlars amb Embraer per a 182 jets i espera comptar amb 600 aeronaus en 2031. El seu competidor, NetJets, planeja sumar fins a 1.500 avions en els pròxims 15 anys.
A més, aquest mercat s’ha convertit en una alternativa atractiva per a inversors de renda fixa. Pimco, la major gestora de bons del món, destaca que les taxes d’arrendament d’avions nous i usats ofereixen un alt potencial de rendibilitat, gràcies al desajustament entre oferta i demanda. No obstant això, Deutsche Bank adverteix que el negoci implica riscos, com a cancel·lacions i concessions de preus. Així i tot, molts consideren que el potencial de creixement del sector bé val l’aposta.
Font: Cinco Días.