Ressaca en les bosses per menor consum d’alcohol

El consum d’alcohol perd rellevància: un desafiament per a les grans empreses del sector

El consum d’alcohol sembla haver passat de moda. L’evolució de les principals companyies cerveseres i de begudes espirituoses inquieta als inversors, amb gegants com la britànica Diageo (responsable de marques com Johnnie Walker o Baileys) i la belga Anheuser-*Busch InBev (propietària de Corona i Stella Artois) acumulant pèrdues de fins a un 20% en l’últim any. Des de 2020, la indústria viu una “ressaca” borsària prolongada. Un cas destacat és el de Brown-Forman, propietària de Jack Daniel’s, que ha vist una caiguda del 52,24% en la seva capitalització de mercat en aquest període.

El canvi en els hàbits de consum, especialment entre els més joves, és un factor determinant. Cada vegada més persones redueixen o eliminen el consum d’alcohol, impulsades per un enfocament cap al benestar i una creixent consciència sobre els riscos per a la salut. Aquesta tendència està erosionant les perspectives de creixement del sector, reflectint-se també en els mercats financers.

La salut com a prioritat

Segons un informe de Deutsche Bank, el consum d’alcohol està disminuint en mercats clau com els Estats Units, Alemanya, Itàlia i Espanya. Al desembre, el percentatge de persones que van declarar beure menys va augmentar en aquests països, mentre que a França i el Regne Unit el consum es va mantenir estable. A Espanya, un 41% dels enquestats afirma voler reduir la seva ingesta d’alcohol per a millorar el seu benestar general, un 20% cerca perdre pes, i un 16% tem perdre qualitat de vida.

Aquesta tendència es veu reforçada per mesures reguladores. Un Cirurgià General dels Estats Units, va proposar el 3 de gener incloure advertiments en l’etiquetatge de begudes alcohòliques sobre els riscos de càncer, destacant que l’alcohol és la tercera causa prevenible d’aquesta malaltia, després del tabac i l’obesitat. La recomanació va impactar en Borsa: Boston Beer va caure un 3,8%, Molson Coors un 3,4%, Constellation Brands un 0,3%, i Brown-Forman un 2,5%.

Irlanda ja ha anunciat que, a partir de 2026, serà el primer país europeu a implementar etiquetes en begudes alcohòliques que adverteixin sobre els riscos de càncer, malalties hepàtiques i el contingut calòric. A més, el 30% dels consumidors enquestats per Deutsche Bank en sis mercats clau esperen consumir menys alcohol en els pròxims 12 mesos.

Adaptar-se o perdre: estratègies per a mitigar la caiguda

La indústria no es queda de braços plegats. Heineken, en col·laboració amb la Universitat d’Oxford, ha investigat els hàbits dels millennials en mercats com Espanya, el Regne Unit, els EUA, el Japó i el Brasil, trobant que un 41% prefereix consumir begudes sense alcohol. A Espanya, les cerveses sense alcohol es van encarir un 4,1% a l’octubre de 2024, mentre que el consum d’alcohol en les llars va caure un 3,53% per a cerveses i un 0,7% per a begudes espirituoses, segons dades del Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació.

Deutsche Bank suggereix una estratègia basada en productes premium i alternatives de baix o nul contingut d’alcohol. La fórmula “menys, però millor” busca promoure el consum de begudes de major qualitat i preu, compensant la caiguda en el volum.

la Xina, un mercat mixt

Xina continua sent un mercat clau per a la indústria. Segons UBS, les importacions de begudes espirituoses van créixer un 30% interanual al desembre de 2024, impulsades pel whisky escocès. No obstant això, productes com el conyac mostren feblesa, amb una caiguda del 21% en volums. Els riscos en el mercat xinès inclouen la incertesa econòmica i la possible imposició d’aranzels permanents, que podrien forçar a empreses com Pernod Ricard i Rémy Cointreau a augmentar preus un 15% i un 19%, respectivament.

UBS adverteix que aquests desafiaments pesaran sobre el sector almenys fins a 2026, abans d’una eventual estabilització. Ara com ara, les existències a la Xina cobreixen entre tres i quatre mesos, per la qual cosa els efectes dels aranzels se sentiran principalment en 2025.

Un futur incert

Amb consumidors cada vegada més inclinats cap a un estil de vida saludable i regulacions més estrictes en l’horitzó, el sector de begudes alcohòliques enfronta reptes significatius. La capacitat d’adaptar-se mitjançant la innovació i l’enfocament en nous productes serà crucial per a sobreviure en un mercat en transformació.

13e024f8b10199f58e47f596e2b28d99?s=300&d=mm&r=g - Ressaca en les bosses per menor consum d'alcohol
Capafons & Cia. S.L.