El luxe europeu accelera Stoxx 600
El luxe recupera la corona
LVMH, el gegant del sector de luxe, ha reprès la seva posició com l’empresa més valuosa d’Europa després de superar a la farmacèutica danesa Novo Nordisk. Aquest canvi de lideratge es produeix després que les accions de Novo Nordisk caiguessin a causa de preocupacions sobre la possible reducció de preus dels seus medicaments per a la diabetis i la pèrdua de pes als Estats Units. En els últims cinc dies, Novo Nordisk ha perdut un 8,35% del seu valor de mercat, mentre que el conglomerat liderat per Bernard Arnault ha guanyat un 3,53%. Amb això, LVMH aconsegueix una capitalització de mercat de 341.000 milions d’euros, enfront dels 261.000 milions de la farmacèutica danesa.
La publicació dels resultats de Richemont ha estat clau per a avivar l’optimisme en el sector. El propietari de marques com Cartier va sorprendre el mercat amb un creixement de vendes superior a les expectatives, la qual cosa va impulsar a altres companyies de luxe europees. En menys de tres setmanes de 2025, signatures com Moncler, Richemont i Brunello Cucinelli han registrat alces de doble dígit: 13,15%, 21,64% i 10,73%, respectivament. LVMH, que va perdre la seva posició de lideratge enfront de Novo Nordisk a l’agost de 2023, acumula una revaloració del 7,65% en el que va d’any, mentre que Kering i Burberry avancen un 2,23% i 2,11%. En conjunt, el sector europeu de luxe puja un 8,3%, enfront del 2,6% del Stoxx 600 i el 5% de l’Euro Stoxx 50.
Perspectives per a LVMH
LVMH, el major grup de luxe del món i líder de l’Euro Stoxx 50, publicarà els seus resultats el pròxim 28 de gener. Aquest esdeveniment serà clau per a avaluar l’estat del sector, especialment després d’un complicat 2024 en el qual l’afebliment del consum a la Xina va provocar una caiguda del 13% en les seves accions. Ara, els signes de recuperació en el mercat xinès, juntament amb resultats positius de competidors com Richemont i Brunello Cucinelli, han millorat les perspectives per a 2025.
Un informe de Bank of America destaca que la demanda de luxe està sortint d’un dels seus pitjors anys en l’última dècada i pronostica una millora progressiva des dels mínims del tercer trimestre. La signatura ha millorat la seva recomanació per a LVMH de “neutral” a “comprar”, amb un preu objectiu de 696,82 euros per acció, la qual cosa implica un potencial de pujada del 1,9%. Per part seva, l’índex de Goldman Sachs que segueix al sector ha pujat més d’un 20% des de mitjan novembre, beneficiant-se de l’optimisme per les mesures d’estímul a la Xina i les promeses de menors impostos i regulacions més laxes als Estats Units sota la nova administració de Donald Trump.
Novo Nordisk, en caiguda lliure
Mentre el luxe es recupera, Novo Nordisk enfronta un escenari complicat. El passat 17 de gener, la farmacèutica va sofrir un cop després de la publicació de resultats de l’assaig clínic Step Up per a l’obesitat. Encara que els resultats van mostrar reducció de pes, el mercat anticipa reptes reguladors i comercials per a la seva distribució. A més, l’administració sortint de Joe Biden va incloure el seu medicament estrella, semaglutida, en les negociacions de preus amb Medicare, al costat d’altres 15 fàrmacs. Això va portar a una caiguda del 5% en les seves accions aquest dia.
Des del seu màxim històric al juny de 2024, Novo Nordisk ha perdut més del 40% del seu valor. Factors com a preocupacions sobre el subministrament, pressions de preus i creixent competència en medicaments per a la diabetis i l’obesitat han llastrat el seu acompliment. Al desembre, els resultats de l’assaig del seu medicament experimental CagriSema van provocar una caiguda del 20% en un sol dia, eliminant 90.000 milions d’euros de la seva capitalització després de no complir les expectatives de reducció de pes del 25%.
Cautela en l’optimisme del luxe
Encara que el sector del luxe mostra signes de recuperació, els analistes adverteixen que els resultats de Richemont no necessàriament es replicaran en tota la indústria. La suïssa està parcialment protegida de les recessions gràcies a les seves marques de joieria Cartier i Van Cleef & Arpels. En canvi, LVMH depèn més de consumidors aspiracionales en la seva divisió de moda i cuir, mentre que el seu negoci de begudes, Moët Hennessy, podria enfrontar un altre any desafiador.
“Després d’un complicat 2024, el sector del luxe sembla preparat per a beneficiar-se d’una recuperació en 2025, i LVMH, com a referent de la indústria, està ben posicionat”, va assenyalar una analista de Barclays, a Bloomberg.