Incentius fiscals per als mercats

L’expresident del BCE, Mario Draghi, ha quantificat la inversió necessària perquè la zona euro recuperi la seva competitivitat estructural enfront de la Xina i els Estats Units: s’estima que es requereixen fins a 800.000 milions d’euros anuals, la qual cosa representa el 4,7% del PIB de la Unió Europea en 2023. Aquesta xifra, en termes relatius, implica un esforç inversor més del doble que el Pla Marshall, que va ajudar a reconstruir Europa després de la Segona Guerra Mundial. S’espera que els petits estalviadors tinguin un paper actiu en aquest procés, una idea recolzada no sols per Draghi, sinó també per diverses institucions financeres europees.

El BCE, juntament amb organismes com la CNMV i BME, ha subratllat la importància del desenvolupament del mercat de capitals com a clau per a mobilitzar el considerable finançament necessari. Això inclou l’activació d’estímuls fiscals que activin l’estalvi adormit i d’escassa rendibilitat de les llars europees. L’objectiu és fer treballar més d’un bilió d’euros, que és la quantitat aproximada de nou estalvi generat anualment a Europa. Per a això, els reguladors estan estudiant models implementats en països com Suècia, França i Itàlia.

La presidenta del BCE, Christine Lagarde, va emfatitzar la setmana passada davant el Parlament Europeu la necessitat de “millorar la forma en què estalviem a Europa”. Segons dades de 2022, l’estalvi brut generat per les llars europees va superar els 1,1 bilions d’euros, encara que al voltant d’un terç d’aquesta quantitat es troba en dipòsits, un percentatge significativament major que als Estats Units. “Mobilitzar fins i tot una petita part d’aquests fons i invertir-los en els mercats de capitals europeus podria contribuir de manera significativa als més de 700.000 milions d’euros necessaris anualment per a aconseguir els objectius estratègics de la UE”, va afirmar Lagarde. L’informe de Draghi també destaca el considerable estalvi “congelat” a Europa, indicant que, malgrat ser superior al de les llars estatunidenques, la riquesa dels europeus és menor, principalment a causa dels baixos retorns que obtenen dels mercats financers.

FJGVVFTLJBHV7OY45DEI4SL5EQ - Incentius fiscals per als mercats

Com mobilitzar aquest estalvi cap a la inversió financera? Els experts coincideixen que els incentius fiscals són clau, i els serveis d’estudis de les principals institucions financeres de la zona euro estan treballant en això. A Espanya, el president de la CNMV ha instat a establir incentius fiscals estables per a la inversió personal en instruments financers. “Diversos països estan considerant la creació de comptes d’estalvi financer personal amb incentius fiscals, que han demostrat ser efectives a Suècia”, va assenyalar Buenaventura en un discurs el maig passat. La CNMV planeja presentar, al costat de l’OCDE, un informe a principis de desembre sobre les mesures que haurien d’implementar-se a Espanya per a fomentar la inversió minorista en Borsa i deute.

“No hi ha estímuls fiscals a Espanya que facilitin la mobilització de l’estalvi en dipòsits cap a la Borsa o la renda fixa. Els incentius actuals són insuficients, limitant-se als traspassos de fons sense tributació o a la promoció dels plans de pensions d’empresa”, afirma l’expert fiscal de AFI. La possibilitat de traspassar fons d’inversió sense tributar per les plusvàlues, que es gravaran només al moment del reemborsament, és el principal avantatge fiscal per a invertir en Borsa, especialment després de l’eliminació en 2015 de l’exempció d’impostos per als primers 1.500 euros en dividends.

No obstant això, aquest avantatge no s’aplica als fons cotitzats o ETF, que són un dels vehicles d’inversió més populars a nivell global, segons critiquen des de BME. El hòlding, controlat pel grup suís Six, també ha sol·licitat l’eliminació de l’obligació de retenció en l’IRPF sobre el pagament de cupons en actius financers amb rendiment explícit, com el deute sobirà.

Recentment, els canvis fiscals a Espanya han estat relacionats amb els plans de pensions i els incentius als plans d’ocupació. En 2021, es va reduir considerablement la deducció en la base imposable per aportar a un pla de pensions individual, passant de 8.000 euros a 2.000 euros, i des de 2022, a 1.500 euros. En contrast, s’ha incentivat l’aportació a plans d’ús d’empresa, permetent deduccions de fins a 8.500 euros, amb una reducció màxima total de 10.000 euros.

La reforma impulsada per l’actual governador del Banc d’Espanya, José Luis Escrivá, cerca contribuir a la sostenibilitat futura de les pensions, però també dona suport a l’impuls dels plans d’ocupació, conegut com el segon pilar del sistema de pensions. L’informe de Draghi suggereix que aquesta és l’estratègia per a mobilitzar l’estalvi cap a inversions més rendibles: “La forma més senzilla i efectiva és a través de productes d’estalvi a llarg termini. La UE hauria de fomentar l’oferta de plans de pensions del segon pilar, replicant els exemples reeixits d’alguns Estats membres”.

DEL COMPTE D’INVERSIÓ SUECA AL DEUTE PÚBLIC ITALIÀ

A diferència d’altres països europeus, Espanya no compta amb un vehicle d’estalvi que ofereixi beneficis fiscals directes per a fomentar la inversió en Borsa o deute. El compte d’estalvi d’inversió de Suècia, coneguda com ISK, és un referent europeu. Llançada en 2012, ha guanyat popularitat entre els estalviadors suecs. Aquest producte permet invertir en fons i accions sense necessitat de declarar pèrdues i guanys, evitant l’impost del 30% sobre guanys i dividends a canvi d’un impost estàndard anual sobre el valor del compte, que en 2024 serà del 1,086%. Encara que aquest mecanisme impedeix compensar guanys amb pèrdues, resulta avantatjós enfront del 30% habitual, especialment quan les inversions generen almenys un 4% anual.

Segons REAF, molts països de la UE estan oferint avantatges fiscals als qui inverteixen en el mercat de valors, com a reduccions en l’impost sobre la renda o exempcions parcials sobre guanys de capital en fons d’inversió a llarg termini. Per exemple, a França existeixen des de 1992 els comptes d’estalvi en accions (Pla d’Epargne en Actions), que permeten invertir en cotitzades franceses i internacionals i eximeixen de l’impost sobre la renda els guanys de capital i dividends després de cinc anys, amb un límit d’inversió de 150.000 euros.

A Itàlia, encara que no hi ha incentius directes per a la inversió en Borsa, sí que n’hi ha per a la compra de bons: els inversors individuals residents gaudeixen d’un tipus impositiu reduït del 12,5% sobre els interessos generats pel deute públic italià, en lloc del 26% aplicable a altres inversions. Aquest incentiu ha contribuït al fet que les llars italianes posseeixin una proporció de deute sobirà molt major que la d’altres economies de la zona euro. A Espanya, on la demanda de lletres del Tresor ha augmentat amb l’alça de tipus d’interès, un 37% del saldo d’aquest actiu està en mans de particulars, encara que actualment no hi ha plans per a crear un títol específic de deute sobirà per a particulars, com sí que ocorre a Itàlia o Bèlgica. El tractament fiscal actual manté un gravamen sobre els guanys patrimonials i rendiments del capital mobiliari que varia del 19% per a plusvàlues de fins a 6.000 euros al 28% per a les quals superen els 300.000 euros.

13e024f8b10199f58e47f596e2b28d99?s=300&d=mm&r=g - Incentius fiscals per als mercats
Capafons & Cia. S.L.