La CNMV dóna la raó al client

La Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) va registrar un total de 1.364 reclamacions d’inversors el 2023, pràcticament la mateixa quantitat que l’any anterior, segons l’informe publicat avui per l’organisme. Durant aquest període, la CNMV va resoldre 1.350 expedients, cosa que representa una disminució del 10,8% respecte al 2022. D’aquests expedients, 464 van ser inadmesos i 886 es van gestionar com a reclamacions formals. Del total de reclamacions tramitades, el 71,8% va concloure amb un informe final motivat, dels quals el 51,4% va ser favorable al reclamant (enfront del 50,4% del 2022) i el 48,6% restant va ser desfavorable ( en comparació del 49,6% de l’any anterior).

Tot i que les resolucions de la CNMV no són vinculants, en el 83% dels casos, les entitats objecte de la reclamació van acatar la proposta del supervisor quan aquesta va ser favorable al client. Segons la CNMV, aquestes dades reflecteixen que “en un percentatge altíssim de casos, els clients aconsegueixen una solució favorable”, evitant així recórrer a la via judicial. El supervisor subratlla que només 55 reclamacions a tot Espanya, en què la CNMV considerava que el client tenia raó, no es van resoldre a favor seu.

Entre les reclamacions finalitzades el 2023, es van abordar un total de 1.141 causes, destacant aquelles relacionades amb les comissions per productes i serveis contractats (19,3%), la informació prèvia a la compra (18,7%), incidències a les ordres de compravenda (18,4%) i la informació posterior proporcionada per les entitats després de ladquisició (17,4%). Pel que fa als productes reclamats, el 67,6% dels casos va estar vinculat a institucions d’inversió col·lectiva, mentre que la resta feia referència a altres tipus de valors mobiliaris, com ara accions, bons, obligacions i derivats financers, entre d’altres.

CaixaBank va ser l’entitat amb més reclamacions el 2023 i va acumular 239 queixes. De les reclamacions resoltes amb dictamen del supervisor, el 42% va resultar favorable al reclamant, i CaixaBank va acceptar totes les resolucions. Banco Santander (136), Unicaja (100), BBVA (88) i Banc Sabadell el van seguir en nombre de queixes, encara que totes aquestes entitats van acceptar més del 90% dels dictàmens desfavorables emesos per la CNMV.

D’altra banda, algunes entitats més petites van rebre menys reclamacions, però amb un impacte més gran en relació amb el seu volum de negoci, segons la CNMV. Entre aquestes destaquen MyInvestor Banco, Singular Bank i Triodos Bank, amb 16, 10 i 14 reclamacions, respectivament. A MyInvestor, el 89% dels dictàmens va ser favorable al client, a Singular Bank el 70% i a Triodos Bank només el 7%. Tot i això, mentre Singular va acceptar el 100% dels pronunciaments de la CNMV, MyInvestor va rebutjar les vuit propostes favorables emeses pel supervisor.

13e024f8b10199f58e47f596e2b28d99?s=300&d=mm&r=g - La CNMV dóna la raó al client
Capafons & Cia. S.L.