Com es prepara la successió d’una empresa que val gairebé un bilió de dòlars?

Warren Buffett, als quasi 93 anys, lidera un conglomerat empresarial de gairebé un bilió de dòlars de capitalització borsària, destacant-se com un dels inversors més destacats a nivell mundial.

Recentment, va celebrar la junta anual d’accionistes de Berkshire Hathaway, reunint prop de 18.000 participants a Omaha (Nebraska). Segons El País, les normes de cortesia de la junta permeten preguntes de tota mena, excepte aquelles relacionades amb futures transaccions i assumptes polítics. Tot i això, un tema clau ha estat la venda massiva d’accions a Apple per 20.000 milions de dòlars, juntament amb un homenatge a Charlie Munger, soci i amic de Buffett, mort el novembre de l’any anterior.

Buffett, en les paraules de comiat, va expressar el seu desig de tornar l’any que ve, però els accionistes han posat el focus en un altre tema: la successió de Buffett. En anys anteriors, Buffett havia suggerit Charlie Munger com el seu successor, però aquest, mort als 99 anys, considerava necessari un successor més jove. Així, fa tres anys, Buffett va nomenar Greg Abel, actual vicepresident de l’empresa, excloent-ne el segment assegurador, com el seu successor potencial.

La figura de Buffett transcendeix el càrrec de president i CEO, sent conegut com ‘l’oracle d’Omaha’ i un dels inversors més influents del món. Aquesta transcendència pot ser heretada? La designació d’Abel com a successor va ser recolzada per la junta fa tres anys, destacant-ne la trajectòria professional i la capacitat per preservar la cultura i els valors de l’empresa.

La successió a qualsevol organització, ja sigui un conglomerat de bilions de dòlars o una empresa familiar més petita, requereix una transició ordenada i sense interrupcions. Abel ha estat assenyalat com l’encarregat de preservar la cultura de Berkshire Hathaway, reconeixent que aquesta cultura és la que distingeix la companyia. Però, com es pot transmetre aquest valor intangible?

Belén Alarcón, d’Abante, destaca la importància que les noves generacions comprenguin la història, la missió i els valors de l’empresa, tant en empreses familiars com en grans corporacions. La cultura i la manera de fer les coses constitueixen l’ADN de qualsevol empresa, i transmetre’ls adequadament és fonamental per garantir-ne la continuïtat més enllà del lideratge actual.

13e024f8b10199f58e47f596e2b28d99?s=300&d=mm&r=g - Com es prepara la successió d'una empresa que val gairebé un bilió de dòlars?
Capafons & Cia. S.L.